Personvern
LÆRERVEILEDNING - MELLOMTRINN
En personopplysning er en opplysning som kan knyttes til en enkelt person.
Det betyr at for eksempel navn, alder, adresse og telefonnummer er personopplysninger hvis de kan knyttes kun til deg. Bilder der du kan kjenne igjen personer er derfor også personopplysninger, selv om det ikke står navn ved bildene. Fødselsnummeret ditt er også en personopplysning.
Når du surfer på nett, vil enheten du bruker (datamaskinen eller telefonen) bli tildelt en unik identifikator - en IP-adresse. Ved hjelp av IP-adressen kan den enkelte brukeren identifiseres. Dermed regnes også IP-adresser som personopplysninger.
Hvorfor undervise om personvern?
- Elever skal selv kunne bestemme hvilke opplysninger de vil dele, og med hvem.
- Elevene skal reflektere over hva de deler med hvem, og de skal få en forståelse av at de ikke skal dele andres personopplysninger uten å spørre om lov først.
- Personvern er en grunnleggende beskyttelse av privatlivet. Elevene skal lære å verne om privatlivet sitt.
- Elevene skal forstå at personvern gir rett til privatliv. Elevene skal si ifra hvis de synes at privatlivet deres ikke blir respektert.
Læreplanverket og temaet personvern
Temaet personvern er relevant for flere av elementene i læreplanverket. Du finner alt om læreplanverket på udir.no. Læreplanvisningen har også et integrert planleggingsverktøy som gjør det mulig å hente elementer fra læreplanverket til planene dine. En eksempelplan for temaet personvern for mellomtrinnet er tilgjengelig uten innlogging. Planen gir deg oversikt over kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. Ønsker du å lage en kopi av planen til bruk i egen planlegging må du være pålogget planleggingsverktøyet. Da vil du få tilgang til knappen "Kopier plan". Merk at eksempelplanen ikke nødvendigvis er uttømmende når det gjelder fag og elementer i læreplanene.
I undervisning
Progresjonen i arbeidet med dubestemmer.no er tenkt ved å følge en fast rekkefølge for elevsidene:
- Personvern
- Sosial på nett
- Uønskede hendelser
- Kildekritikk
Elevsidene bruker samme mal. Du kan bruke sidemenyen for enkel navigering i innholdet. Alle elevsidene har blant annet
- en introduksjonsartikkel som skal sette elevene på sporet av hva temaet handler om. Den inneholder et utdrag av de mest aktuelle problemstillingene.
- faktabokser i ulike varianter med relevant informasjon om temaet.
- historier fra virkeligheten, som er ment å skape nærhet til aktuelle problemstillinger. De sier samtidig noe generelt om hvilke utfordringer som finnes.
- diskusjonsoppgaver, som er ment å brukes i plenum.
- egenoppgaver, som er ment å brukes til individuelt arbeid.
Du vil oppdage at elevsidene i liten grad refererer til navngitte plattformer eller merkevarer. Årsaken er todelt; digital dømmekraft er plattformuavhengig og dermed er essensen i temaene uavhengig av teknologi. Dessuten vet vi at plattformer og merkevarer er i stadig endring. For at innholdet ikke skal framstå som utdatert, er det gjort merkevareuavhengig - så godt det lar seg gjøre.
Elevsidene inneholder ulike filmer som er ment å brukes som en del av opplæringen. Du kan se filmene på elevsiden. I denne beskrivelsen får du utvidet informasjon om filmene.
Hva er personvern?
Denne introduksjonsfilmen varer i nesten fire minutter. Den fokuserer på rettigheter og valg som hver enkelt har og gjør når det gjelder personvern. Den tar opp spørsmål som:
- Hva vil det si at noe er privat?
- Hvilke konsekvenser får det når vi deler informasjon på nett?
- Hva bestemmer foreldrene dine, og hva bestemmer du?
Du har lov å si nei
Musikkvideo på to og et halvt minutt som tematiserer rettigheter knyttet til deling av personopplysninger. Syng gjerne med, dette er karaokeversjonen! Filmen finnes også uten karaoketekst.
Forberedelse til diskusjonsoppgaver
På elevsiden finner du ulike diskusjonsoppgaver til bruk i klassen.
OPPGAVE 2
Oppgaven dreier seg om praksis når det gjelder å ta og dele bilder/film. Som forberedelse kan det være greit å gjenoppfriske rutiner dere har på skolen og se på skjemaet som skolen bruker for samtykke fra foreldre.
- Synes du at samtykkeskjemaet er spesifikt nok?
- Vet du hvilke elever som ikke har samtykket til avfotografering?
OPPGAVE 3
Oppgaven handler om praksis rundt bildedeling. Trenger du et eksempel for å sparke diskusjonen i gang?
"Jeg fikk sjokk av alt jeg hadde publisert, og slettet unna for harde livet, pinlig berørt av min manglende vurderingsevne."
Sitatet stammer fra tidligere mammablogger Mariann Johansen. For noen år siden tok hun et oppgjør med seg selv - i full offentlighet. Hun hadde delt "syke barn, barn i badekaret, barn i bleier, barn som søler med maten sin" - og fått hundrevis av likes og positive tilbakemeldinger.
Hun mente at hun hadde utlevert for mye av barnas liv. Du kan lese hele kommentaren "Jeg er mammabloggeren som angret" på aftenposten.no
Fordyp deg!
Det finnes mange gode ressurser som du kan dypdykke i for å lære og forstå mer om personvernrelevante temaer. Her er noen tips:
Nettvett.no
Nettsiden er et samarbeid mellom Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Norsk senter for informasjonssikring. Se blant annet
Nettvett.no har også samlet ressurser og et e-læringskurs for lærere om digital sikkerhet.
Nasjonal digital læringsarena har innhold beregnet på videregående opplæring. Lær mer om:
- personvern
- personopplysningsloven (skjermdumpen er hentet fra filmen der Catharina Nes i Datatilsynet forklarer hva loven betyr.)
Personvernerklæringen på dubestemmer.no inneholder også mye relevant informasjon som kan bidra til økt forståelse.
I personvernerklæringen kan du blant annet lese om hva et samtykke er. På temasidene for elevene er også begrepet samtykke sentralt. Kortversjonen er at dersom noen vil bruke bilder eller andre opplysninger om deg, må de spørre om lov først.
Det finnes flere bestemmelser i lovverket som rammer ulovlig deling. I 2021 ble straffeloven endret for å bli tydeligere i bestemmelsene om urettmessig deling av bilder, film og andre personopplysninger. I Den norske mediepodden kan du høre advokat John Christian Elden, Hanne Andreassen fra Kripos og IT-sikkerhetskonsulent Mia Landsem drøfte hva disse endringene betyr.
Visste du at...?
24 prosent av norske 9–18-åringer har delt passord for pålogging til sosiale medier med venner.
Det viser Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse fra 2020. Andelen som har delt passord, øker betydelig med alder. For 17–18 år gamle jenter oppgir 40 prosent at de har delt passord med venner. 9–10 år gamle gutter er til sammenligning "flinkest i klassen". Bare fire prosent av dem oppgir å ha delt passord.
Årsaker til deling av passord er:
- for å passe på streaken på Snapchat (59 prosent)
- for å få hjelp med noe (35 prosent)
- for sikkerhets skyld (hvis jeg skulle glemme passordet) (21 prosent)
- for å vise at jeg er en god venn (7 prosent)
Se tallgrunnlag og alt om Barn og medier-undersøkelsen på medietilsynet.no